Da pređem odmah na stvar: poslovanje se svodi, kao i sve drugo, na ljude. Na odnose. Na negovanje odnosa. Na pažljivo slušanje. Uvažavanje tuđih potreba. Strpljenje za tuđe oklevanje. Poštovanje razlika u mišljenju. Otvorenosti. Fleksibilnosti.
Ako se ovako ponašamo prema onima do kojih nam je stalo, zar nije logično da to prenesemo i na poslovni plan? Možda ste sada pomislili: „A ko se za mene sekira?” „Koga ja zanimam na razgovoru za posao?“ „Kao da poslovni partner može da shvati da sam iscrpljen njihovim stalnim obaranjem cena i menjanjem zahteva?“ „Daj da ih preveslamo bar još ovaj put, pa šta bude“.
Ipak, stvari možemo da sagledamo i iz drugog ugla.
Vodeći se za krilaticom ‘Budi promena koju želiš da vidiš u svetu’, možemo da počnemo od sebe. Kako? Malim koracima.
Budite ljubazni. Always. Setite se da osmeh ne košta ništa a puno vredi. Da koristite please. Da se izvinite ako ste pogrešili. Da pitate poslovnog partnera kako mu je dete, ako vam je ranije ispričao da je slomio prst. Nemate vremena? Nema ni odnosa. Ne možete da se setite? Babe vračare bi vam rekle da vežete crven konac, ja mislim da razmislite pre razgovora kako možete da budete ljubazni i šta o toj osobi znate. Ovo se odnosi i na saradnike, kolege, spremačicu, poštara…
Budite dobronamerni. Mean well. We have tried to make an offer with your best interest at heart. I understand this puts you in a challenging position. We will try to make the process easier for you. Let me take you through this step-by-step. Možda ne možete da pomognete, ali uložite trud. Što biste to radili kad od posla nema ništa? Vratite se na stavku ‘Budite ljubazni’
Trudite se da razumete. Slušajte pažljivo. Pokažite interesovanje. Really? I only now get the full picture. So, that’s how you do it! Could you elaborate on that, please? Can you give me more details? Umeće slušanja je retka veština, a spada u najpoželjnija umeća našeg vremena. Saslušan čovek se oseća cenjeno, cenjen čovek će zapamtiti kako se osećao u razgovoru sa vama, vi ćete imati prednost kada se ukaže sledeća prilika.
Uvažite tuđe mišljenje čak i kada se razlikuje od vašeg. I see your point. Now I understand how things work with you. I see. I understand your position Oh, I haven’t thought about it that way. This gives me a completely different perspective. This sheds a new light on the matter.
Zahvalite se, čak i ako ništa niste dogovorili: Thank you for your time. I appreciate your effort. Thank you for going the extra mile.
Agresivne prodajne tehnike, besomučno zvanje i ostavljanje poruka, generički mejlovi, papagajsko ponavljanje i ostale relikvije XX veka će možda učiniti da vas ljudi zapamte, možda, silom prilika i odrade neki posao sa vama, ali vam neće koristiti za uspostavljanje odnosa i dugoročne saradnje. Ove tehnike iz prošlosti pripadaju baš tamo odakle su i stigle: prošlost.
A vi isprobajte lepšu I ljudskiju stranu poslovanja i posmatrajte kako se stvari menjaju. A i vi sa njima